لوله برقی پلی آمید
دسته بندی :

یکی از پرکاربردترین لوله هایی که در جهان تولید می شود لوله های برق می باشد . از این لوله ها در تمامی اماکنی که دارای انرژی برق هستند استفاده می شود . چرا ؟ چون از این لوله ها به عنوان عایق و پوشش استفاده می کنند ، بدین صورت که سیم های برق و رساناهای جریان الکتریسیته را از داخل این لوله ها عبور می دهند تا امنبت سیم حفظ شود .جنس لوله های برق با توجه به جنس و ابعاد و کاربردهایشان متفاوت است و به انواع مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از :
لوله های گالوانیزه گرم وسرد ، لوله پلی آمید یا پلی ایتلن و … .
هدف ما از نوشتن این مقاله معرفی لوله های برق پلی آمید می باشد و هم چنین ویژگی ها و کاربردشان در صنعت برق که دراینجا برای شما شرح می دهیم ، با ما همراه باشید .

لوله پلی آمید چیست ؟

پلی آمیدها از خانواده ی پلیمرها هستند که در دو دسته قرار می گیرند . دسته ی اول آنها بر پایه ی ماده اولیه دی آین و اسید دی کربن شکل می گیرند ، دسته ی دوم آنها بر پایه ی ماده اولیه دی امین شکل می گیرند . در پلی آمیدهای نوع اول تعداد اتم های کربن فرد است ،جاذبه ی بین مولکولی اتم ها کم است و در نتیجه پلیمرهای نرم با قدرت ضربه پذیری بالایی ایجاد می شوند . در پلی آمیدهای نوع دوم تعداد اتم های کربن زوج است و در نتیجه جاذبه ی اتمی بین اتم های کربن زیاد است و کشش مکانیکی پلیمر بسیار بالا است . پلی آمید ماده ای اشتعال پذیر می باشد ، اما در دمای منفی ۳۰ درجه و بالای ۷۰ درجه سانتی گراد نیز قابل استفاده می باشد به همین دلیل از پلی امیدها برای ساخت محصولات مختلف استفاده می شود و یکی از این محصولات تولید لوله های برق می باشد .

ویژگی های لوله پلی آمید:

از جمله ویژگیهایی که می توان به آن اشاره کرد ، رنگ شیری آنها می باشد . که این ماده به سادگی قابلیت رنگ پذیری دارد . مقاومت بسیار بالا در مقابل حلال ها و مواد نفتی ، ضربه پذیری ، قابلیت انعطاف پذیری ، مقاومت در برابر ساییدگی ،استحکام بالای آنها ، مقاومت در برابر خستگی از جمله ویژگیهای بارز دیگر انها می باشد .

لوله ی پلی آمید چه کاربردهایی دارد ؟

با توجه به ویژگیهایی که گفته شد نصبت به دیگر لوله ها مثل تولید لوله برق خم سرد از ماده پلی آمید در ساخت انواع ورق ، شلنگ های قابل اشتعال ، روکش های مقاوم کابل ها در برابر خورندگی ، لوله های برق و آب ، قاب چراغ خودرو ، تانک و مخازن سوخت ، منگنه های برقی ، ساخت انواع کلاه ایمنی ، واشر و فیلتر روغن ، طناب و برس ، فلاش های دوربین ، قاب پمپ و مته برقی ، تسمه های بسته بندی ، موی عروسک ، چرخ دنده و لوازم بسیار پر کاربرد دیگر استفاده می شود .
انواع لوله های پلی آمید به چه صورت عرضه می شوند ؟
همانطور که گفته شد در تولید لوله های برق از پلی آمید نیز استفاده می شود . که این لوله ها به صورت شاخه ای ، کلافی و هم چنین دو نوع خط دار و بدون خط و انواع دوجداره تولید وعرضه می شوند .از لوله های شاخه ای برای ساختن قطعاتی که نیاز به ویژگیهای مکانیکی بالایی دارند استفاده می شود . از این محصول به عنوان محافظت از سیم های برق ، ایجاد نظم ، زیبایی بصری ، تامین امنیت و رعایت استانداردهای مطرح شده در خصوص سیم کشی استفاده می کنند .هم چنین در فرایند ساخت لوله پلی آمید از مواد مرغوب ( پلی اتیلن ) استفاده می شود ،که باعث ایجاد کیفیت بالا و انعطاف پذیری زیاد آنها می شود ، در نتیجه در برابر ضربه و فشار و شکنندگی مقاوم می باشند .

قیمت لوله پلی آمید :

لوله های پلی آمید با توجه به ویژگیهای گفته شده ی آنها ، پرکاربرد بودنشان در صنعت دارای قیمت مناسب می باشند . هم چنین با توجه به انواع مختلف آن و ابعاد ، قطر ، ضخامت و حجم آنها که روی قیمتشان تاثیر می گذارد می توان قیمت های مختلفی را برای آنها ارائه داد .مزایای استفاده از پلی آمیدها که عبارتند از : روکش های خوبی برای کابل و مفتول ها می باشند . مقاومت سایشی بالایی دارند .در هنگام خم شدن متوالی ، لوله بسیار مقاوم است و به ندرت ترک بر می دارند .انعطاف پذیری آنها و هم چنین قابلیت ضربه پذیریشان .مقاومت در برابر ترک خوردگی ، وزن سبک آنها که دیگر ویژگی آنها می باشد .پروسه ی حمل ونقل و جابه جایی آسان آنها نیز ویژگی مهم آنها می باشد .هم چنین قیمت فروش آنها که مناسب است و متقاضیان می توانند با خیال راحت نسبت به کیفیت ، استحکام و دوام و کاراییشان آنها را خریداری کنند .
نقاط ضعف آنها :
از نقاط ضعف آنها می توان به جذب مقدار زیاد آب و هم چنین نداشتن در برابر اسیدهای قوی اشاره کرد .
امیدواریم با توجه به مطالب گفته شده و هم چنین ویژگیها و کارایی لوله های پلی آمید توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم تا بتوانید خریدی مناسب و رضایت بخش داشته باشید .

مقاله لوله ی فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد را از سایت ما مطالعه کنید

نظرات

6 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *