دسته بندی :

یکی از گام های اجرایی تأسیسات الکتریکی ساختمان، عملیات لوله کشی برق ساختمان می باشد. چرا که انجام سیم کشی برق بدون استفاده از لوله های مخصوص، سبب احتمال بروز آتش سوزی در ساختمان خواهد بود. آن چه که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، آشنایی مختصر با سیستم لوله کشی برق ساختمان، بررسی نکات مهم در این زمینه و همچنین شناخت انواع لوله های برق قابل استفاده در این عملیات است. با ما همراه باشید…

مشاهده صفحه پخش لوله برق از سایت نوین لوله

آشنایی با انواع لوله کشی برق ساختمان

باید گفت که لوله کشی یکی از مهم ترین مباحث در بخش برق کشی ساختمان است و برق کار ساختمان باید برای موفقیت در شغل برقکاری با اصول آن آشنا بوده و به بهترین صورت ممکن آن را انجام دهد. مرحله ی لوله کشی قبل از مراحل نازک کاری ساختمان انجام می گیرد. لوله کشی برق باعث ایمن شدن مسیر حرکت سیم های برق شده و سیم ها با مصالح ساختمانی در ارتباط نبوده، به همین علت دچار آسیب دیدگی یا پوسیدگی نمی شوند. برای آن که لوله کشی برق در ساختمان به بهترین نحو صورت گیرد باید ابتدا نقشه سیم کشی ساختمان مشخص گردد. زیرا که نقشه سیم کشی در ساختمان، مسیر حرکت لوله های برق ساختمان را مشخص می کند. حال انواع گوناگونی از لوله ها برای لوله کشی برق در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد که برق کار حرفه ای باید با انواع لوله های برق ساختمان آشنا باشد و در هر مکان بهترین نوع را استفاده کند.

لوله برق ساختمان

مشاهده صفحه لوله برق خم گرم سایت نوین لوله

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان

برای جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی در ساختمان، از لوله های مخصوصی برای برق کشی استفاده می شود. این لوله ها در انواع مختلفی از جمله لوله های پی وی سی، پلی آمید، گالوانیزه سرد و گرم، خرطومی پلاستیکی و … در بازار موجود هستند.

۱- لوله کشی برق با لوله های پی وی سی

از ویژگی های این لوله ها میتوان به جنس سخت و محکم آنها، مقاوم بودن آنها در برابر هرگونه مواد شیمیایی، زنگ زدگی،استحکام مکانیکی و … و بسیار سبک و ارزان قیمت بودنشان اشاره نمود. معمولا از این دست لوله های پی وی سی در زیر سقف های بتنی استفاده می شود.

۲- لوله کشی برق در ساختمان با لوله های پلی آمید

لوله های پلی آمید، نسبت به لوله های دیگر در بازار ارزان قیمت تر هستند. از خصوصیات آنها سبک، نرم و انعطاف پذیربودن آنهاست. از معایب آنها میتوان به شعله ور شدنشان اشاره نمود.

۳- لوله کشی برق با لوله های خرطومی

لوله های خرطومی از قدیم در زمینه لوله کشی برق در ساختمانها مورد استفاده قرار می گرفت. از لوله های خرطومی درموارد متعددی چون زیر کاشی ها، اپن و غیره برای برق کشی ساختمان استفاده می شود.

۴- لوله کشی برق با لوله های گالوانیزه سرد و گرم

لوله های گالوانیزه سرد و گرم را بیشتر در زیر اندود گچی ها استفاده می کنند. این لوله ها مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند. که از نوع سرد این لوله ها در فضاهای داخلی و از لوله های گرم در فضاهای خارجی استفاده میکنند. برخی از اصول لوله کشی برق ساختمان که باید بدانید به هیچ عنوان نباید در سیم کشی ساختمان اقدام به لوله کشی برق از کف نمایید زیرا عبور لوله های آب از این قسمت و همچنین شستن کف ساختمان منجر به آسیب به لوله ها خواهد شد. با توجه به تغییر دمایی در برخی از قسمت های ساختمان بهتر است از لوله های قابل انبساط و انقباض استفاده کنید چرا که تغییرات دمایی بروی لوله ها تاثیر گذارند.

خرید لوله برق لاله زار

  • بین لوله های مورد استفاده در برق ساختمان باید تقریبا ۱۵ سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.سقف های ساختمانی که به شکل کاذب نیستند و با تیرچه و بلوک ساخته می شوند، مناسب برای برق کشی نیستند. بنابراین برای برق کشی چنین ساختمان هایی باید حتما لوله ها از کف طبقه بالا نصب گردد. پس از آن با استفاده از خم یا زانو این لوله ها را به طبقه پایین منتقل نمود.
  • مطالعه مقاله همه چیز راجع به لوله های خرطومی برق از سایت نوین لوله

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نظرات

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *