لوله فاضلاب
دسته بندی :

امروزه با توجه به ساختمان سازی‌ های بسیار در کشور، طبیعتاً میزان استفاده از لوله کشی در ساختمان نیز افزایش یافته است. مسئله ی دیگر در این خصوص این است که لوله کشی های سنتی دیگر جواب گوی نیازهای این دوره نخواهند بود. به همین دلیل در ساختمان ‌های مدرن امروزی از لوله کشی مدرن و لوله هایی مثل لوله گالوانیزه و لوله چدنی استفاده می‌ شود. بنابراین سعی کنید در هنگام لوله کشی آب ساختمان از بهترین لوله ها در سیستم لوله کشی استفاده کنید. چرا که لوله و اتصالات فاضلابی از اصلی ترین محصولات در سیستم ‌های مکانیکی و فاضلابی صنعت ساختمان می ‌باشد. و شناخت انواع لوله و اتصالات فاضلابی می ‌تواند به خرید و انتخاب شما کمک کند. پس به شما پیشنهاد می کنیم که مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید زیرا که در این مقاله قرار است به معرفی انواع لوله فاضلاب و اتصالات  بپردازیم.

خرید لوله فاضلاب

آشنایی با انواع لوله های مصرفی در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمانها

مهمترین بخش کار یک ساختمان، تأسیسات لوله کشی آن می باشد. چرا که امنیت و کارایی بالای تمام لوله هایی که در شبکه های لوله کشی نصب می شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حال بهترین لوله هایی که برای این منظور انتخاب میشوند باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟

بهترین لوله ‌ها؛ آن‌ هایی هستند که از مواد اولیه با کیفیت طبق استانداردهای داخلی و جهانی و به وسیله ماشین‌ آلات مدرن و تکنولوژی ‌روز ساخته شوند، استحکام کافی در برابر فشارهای احتمالی و شرایط محیطی را داشته باشند تا بتوانند خواص خود را حفظ نمایند و از عمر طولانی برخوردار باشند تا سالها بتوانند در شبکه لوله کشی باقی بمانند. بعد از اینکه دانستیم بهترین لوله های فاضلاب باید چه خصیصه هایی داشته باشند، باید بدانیم که در تأسیسات ساختمان ‌ها، معمولاً لوله ‌های متفاوتی به کار برده می ‌شود که می‌ توان از نظر جنس، کاربرد و نحوه اتصال به انواع مختلفی آن‌ ها را تقسیم کرد. زیرا هر یک ازلوله های ساختمانی باید در مکان مخصوص خود به کار روند و به همین دلیل لوله کشی ساختمان دارای بخشهای مختلفی است که شامل موارد زیر می‌ باشد:

لوله کشی آب گرم و سرد.

لوله کشی شوفاژ و پکیج.

لوله کشی فاضلاب.

بعد از این مقوله بهتر است با لوله ‌هایی که برای آب و فاضلاب استفاده می‌ شود آشنا شوید.

انواع لوله ‌های مورد استفاده در آب و فاضلاب ساختمانها

لوله های فلزی:

آهنی: ۱- چدن (چدن داکتیل، چدن خاکستری) ۲- آهن کارکرده ۳- فولاد (فولاد کربنی، فولاد آلیاژ).

لوله آهنی و فولادی گالوانیزه: نوع فولادی این محصولات به نسبت آهنی، سبک‌ تر و براق ‌تر هستند؛ و در فرآیند ساخت این

لوله‌ های گالوانیزه از درز جوش استفاده می ‌شود. از ویژگیهای آنها میتوان به مقاومت و استحکام بالا و مقاوم بودن در برابرخوردگی، همچنین قیمت مناسب آنها اشاره نمود.

لوله ‌های چدنی: برای ساخت، از چدن ریختگی استفاده می ‌شود. و از انواع لوله چدنی، سرتوپی و دو سرتخت است. این محصولات دارای خصیصه هایی چون مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار وارده به جداره خارجی هستند و کمتر دچار فرسودگی شده، از قیمت مناسبی نیز برخوردارند.

تولید لوله فاضلاب

مشاهده دیگر محصولات ما : اتصالات لوله برق

لوله های غیر فلزی:

۱- سیمانی ۲- بتنی ۳- پلاستیکی (پلیکا Upvc، لوله PVC، پلی اتیلن PE، لوله چند لایه (سوپر پایپ)، پلی پروپیلن)، لوله پوشفیت.

لوله های PVC

لوله های  PVCیکی از معروف ترین لوله های فاضلابی موجود در بازار هستند. این لوله ها عموما در رنگ سفید و در سایز های متفاوتی در بازار موجود می باشند. این تنوع در نوع اتصالات و سایز لوله های پی وی سی باعث شده تا برای اکثر لوله کشی ها و به خصوص لوله کشی های فاضلاب منازل از این نوع لوله استفاده شود. مزایای لوله های PVC مواردی نظیر، وزن پایین، انعطاف پذیری، دوام بالا، مقاوم بودن در برابر اسیدها و بازها، عبور از آب پر فشار، قیمت مناسب است و از معایب آنها باید به شکننده بودن در برابر سرما و از دست دادن حالت و استحکام شان در گرما اشاره نمود.

لوله های UPVC (پلیکا)

یکی از پر کاربردترین لوله های فاضلابی مورد استفاده در ایران می باشند. این لوله ها را می توان ورژن جدید لوله PVC دانست که آن را با رنگ خاکستری در بازار میتوان یافت. لوله های پلیکا از مواد UPVC یا پلیمری در سه دسته معمولی، نیمه قوی و قوی تولید میشوند که برای مصارف فاضلاب داخلی ساختمان از پلیکای نیمه قوی استفاده میشود. از مزایای لوله پلیکا میتوان به مقاوم بودن در برابر ضربه، انعطاف پذیری آنها و خاصیت ضد زنگ زدگی و خوردگی توسط مواد اسیدی اشاره نمود. و اما از معایب آنها، پایین بودن مقاومت در برابر اشعه UV خورشید (که این عامل باعث شکسته شدن لوله میشود) و قیمت بالاتر لوله پلیکا نسبت به لوله های PVC اشاره نمود.

لوله پلی اتیلن

سال هاست که از این نوع لوله به عنوان یک لوله بسیار با کیفیت در سیستم فاضلاب ساختمان های مسکونی و تجاری بهره میبرند. این نوع بر حسب چگالی به سه دسته با چگالی کم، متوسط و بالا تقسیم میشود که نوع آخر آن برترین خواص فیزیکی از نظر مقاومت، قابلیت انبساط و ضریب زبری را داراست. از مهمترین ویژگیهای پلی اتیلن مقاومت بالا، مستحکم بودن و دارا بودن طول عمر بالا است. لذا لوله هایی که از این ماده ساخته میشوند قطعاً دارای این ویژگی ها هستند.

لوله ‌های پلی پروپیلن (لوله سبز)

این نوع لوله ها از خصوصیاتی چون مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، ضربه و حرارت، رسوب گیری خوب و قیمت مناسب برخوردارند. و اما از معایب این لوله ها، انبساط طولی بالا در دماهای زیاد است و این سبب محدودیت استفاده از آن شده است؛ زیرا در سرد و گرم شدن زیاد دما، دچار تغییر شکل میشوند.

لوله های پوشیفیت

لوله فاضلاب پوشفیت یکی از جدیدترین محصولات لوله های فاضلابی است که توانسته نصب و راه اندازی سیستم های فاضلابی را بسیار ساده تر از گذشته کند. به دلیل داشتن مزایای بسیاری از جمله مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی و اسیدها، تنوع در سایز، استفاده در کنار سایر لوله ها و کاهش خطر نشت آب در آنها، توسط بسیاری از ساختمان سازها مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله فاضلاب قیمت ارزان

لوله‌ چندلایه (سوپرپایپ)

سوپر پایپ ها نام تجاری یکی از انواع لوله های چند لایه هستند. این محصولات در لایه ‌های مختلف دارای جنس‌ های متفاوتی هستند. ترکیب خواص فلز و پلاستیک در این نوع لوله ها سبب حذف معایب و برخورداری از بهترین مزایا نظیر طول عمر و کارایی بسیار بالا، شکل‌ پذیری آسان و کاهش قابل توجه میزان مصرف ضایعات در آنها شده است. به همین دلیل استفاده از این نوع لوله در لوله ‌کشی و تاسیسات ساختمان بسیار مرسوم است.

در نهایت باید گفت:

لوله های فاضلاب بخش جدا نشدنی سیستم فاضلاب واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و … هستند و باید در اجرا و انتخاب درست مواد آن دقت کافی صورت بگیرد. در این مقاله انواع لوله های فاضلاب را معرفی کرده که هرکدام با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی، به یک کاربرد مربوط میشوند. لذا سعی کنید از بین انواع لوله های نام برده، لوله ‌ای را انتخاب کنید که مطابق با آخرین استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار میشود.

مطالعه مقاله راهنمای لوله کشی برق ساختمان از سایت نوین لوله

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نظرات

2 نظرات

  • راهنمای سودمندی رو ارائه دادین. فقط این سوال برام پیش اومده که برای تمیز کردن لوله های پی وی سی که در اشپزخانه اگر از مواد شیمیایی استفاده کرد مشکلی پیش نمیاد؟

    • سلام دوست عزیز
      لوله های پی وی سی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و استفاده از مواد شیمیایی مشکلی برای لوله به وجود نمیاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *