جعبه تقسیم برق چیست
دسته بندی :

آشنایی با جعبه تقسیم و کاربرد آن در ساختمان

در سیم ‌کشی ساختمان اغلب لازم است که از سیم ‌ها انشعاب گرفته شود. بنابراین برای اینکار در مسیر سیم ‌ها از تجهیزی به ‌ نام جعبه تقسیم استفاده میشود. جعبه تقسیم جایگاهی برای قرارگرفتن اتصالات برقی است. سیم‌ ها از طریق لوله برق یا کابل به جعبه تقسیم وارد می ‌شوند و به وسیله ترمینال‌ های موجود در جعبه تقسیم انشعاب گرفته می ‌شوند. استفاده از جعبه تقسیم فلزی برق یا جعبه اتصال در ساخت و ساز ساختمان مهم میباشد. چرا که این جعبه شامل یک جعبه مربعی شکل است که وظیفه ی آن فراهم آوردن حفاظت و مانع امنیتی برای اتصالات سیم برق و یا کابل برق است. بیشترین کاربرد جعبه تقسیم برق که عموم افراد برقی با آن آشنا هستند در تأسیسات الکتریکی و یا به زبان ساده در برق‌ کشی ساختمانی یا صنعتی است. برای توزیع هادی ها و تجمیع مقطعی و محافظت از سیم برق یا کابل برق از جعبه تقسیم استفاده می شود.

جعبه تقسیم فلزی

در ساختمان ها ی مسکونی و تجاری و کارخانه ها و صنعت بدلیل وجود شبکه توزیع برق می توان از جعبه تقسیم برق استفاده کرد.در اصل هدف از به کار بردن جعبه تقسیم برق، ایجاد یک محیط امن برای هادی ها یا سیم و کابل برق هایی است که در طول ساختمان نیاز به تعویض مسیر و تجمع و انشعاب به نقاط دیگر را دارند. جعبه تقسیم برق اصولا دارای درپوش است. که این درپوش باعث می شود تا جعبه تقسیم برق بتواند از سیم یا کابل های برق محافظت کند. پوشش جعبه تقسیم برق می تواند مانع عبور گرد و خاک و رطوبت به داخل آن شود. جعبه تقسیم بر دو نوع جعبه تقسیم روکار و جعبه تقسیم توکار تولید میشود. جعبه تقسیم روکار از جنس کائوچو یا چدن است که در داخل آن چهار استوانهٔ شیاردار قرار دارد. سیم ‌ها داخل شیار قرار می ‌گیرند و به وسیلهٔ پیچی که روی آن ‌ها قرار گرفته محکم می ‌شوند. پس از اتصال و انجام کار در جعبه تقسیم را می ‌بندند. جعبه تقسیم روی سطح کار (دیوار – تخته) لوله برق نصب می‌شود. جعبه تقسیم توکار از جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته می‌ شود. داخل قوطی فلزی را به وسیلهٔ مقوا عایق ‌بندی می ‌کنند و در داخل کار قرار می‌ دهند. به دلیل کاربرد زیاد جعبه تقسیم برق در بسیاری از مکان ها، جنس جعبه تقسیم برق متناسب با محیط استفاده میشود بدین معنی که جنس آن میتواند فلز یا غیر فلز باشد. نظیر جنس های فلز، پلاستیک، آلومینیوم، گالوانیزه و استیل.

جعبه تقسیم برق

کاربرد انواع جعبه تقسیم از لحاظ جنس بدنه

جعبه ‌تقسیم برق گالوانیزه

جعبه ‌تقسیم گالوانیزه به دلیل گالوانیزه بودن از خوردگی محافظت می کند و به دو شکل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید می شود. محل نصب جعبه تقسیم برق گالوانیزه در محیط های باز میباشد چرا که خطر خوردگی و زنگ زدگی وجود در این محیط ها وجود دارد.

جعبه تقسیم برق آلومینیومی

جعبه تقسیم آلومینیومی همانطور که از نامش پیداشت از جنس آلومینیوم است. دلیل استفاده از این جعبه تقسیم محکم بودن آن است. این جعبه تقسیم ها به دلیل جنس بدنه ویژگی های حرارتی و مکانیکی ویژه ‌ای دارد. که از آن ها در کشتی سازی، صنایع، بنادر و … استفاده میشود. عملکردشان بدین گونه است که از تجهیزات داخلی خود در برابر فشارها پیشگیری می کنند و در برابر سرما، گرما، رطوبت و … مقاومت بالایی دارند. به طور کلی نصب جعبه تقسیم برق آلومینیومی در محیط های باز و مرطوب و پرفشار توصیه می شود.

مشاهده دیگر محصولات نوین لوله : قیمت لوله برق خم سرد 

قیمت جعبه تقسیم فلزی برق

جعبه‌ تقسیم برق پلاستیکی

یکی از انواع جعبه تقسیم های پرکاربرد در صنعت برق ساختمان، جعبه تقسیم برق پلاستیکی است. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد. از جمله ی این ویژگیها مقاومت مکانیکی و خاصیت ضد ضربه بودن و همچنین مقاومت شیمیایی و عایق الکتریکی و حرارتی بالا است. همچنین این جعبه تقسیم ها نسبت به دیگر جعبه تقسیم ها قیمت پایینی نیز دارند.

جعبه ‌تقسیم برق پلی کربنات

پلی کربنات از سخت ‌ترین ماده پلاستیکی شفاف و غیر شفاف است. که جایگزین شیشه و پلاستیک شده اند. مزیت های خوب این جعبه تقسیم ها، مقاومت در برابر ضربه، تغییر رنگ و شکل و خطر برق گرفتگی می باشد. بهتر است جعبه تقسیم برق پلی کربنات در محیط های باز و مرطوب نصب شود.

دلایل استفاده از جعبه تقسیم برق ساختمان

نصب جعبه تقسیم برق دلایل مختلفی دارد که به برخی از آن ها در زیر اشاره نموده ایم.

  • جلوگیری از ارتباط افراد با سیم های برق ساختمان.
  • محافظت سیم های برق ساختمان در برابر گرد و غبار.
  • جلوگیری از خوردگی سیم های برق ساختمان توسط موش ها.
  • مدیریت بهتر و راحت تر سیم های برق داخل ساختمان.
  • جلوگیری از برخورد آب و رطوبت با سیم های برق.
  • گرفتن انشعابات گوناگون برای کاربردهای مختلف.

روش لوله گذاری در جعبه تقسیم چگونه میباشد؟

در درون جعبه تقسیم چهار پیچ وجود دارد. در درون برخی از مدل ها چیزی نیست و باید سیم ها را با چسب برق سربندی کرد. به طور کلی چهار لوله برق که هر کدام دو یا سه رشته سیم دارند به درون جعبه تقسیم می آید. که این چهار لوله یکی ورودی برق، یکی خروجی برق، یکی به کلید برق و یکی به لامپ می باشد.

نکاتی که برای نصب جعبه تقسیم باید بدانید

قبل از انجام هر کاری و قبل از کار بر روی یک جعبه تقسیم، همیشه برق را خاموش کنید. این را بدانید که جعبه تقسیم ها بیشتر در گوشه دیوارها و با فاصله ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر از سقف نصب می شوند. بهتر است درب جعبه تقسیم در دسترس باشد و هیچ گونه سیم برقی از آن بیرون نیامده باشد. نباید هیچ کدام از سیم های برق درون جعبه لخت باشند. چرا که خطر برق گرفتگی وجود دارد.

جعبه تقسیم

در انتخاب یک جعبه ‌تقسیم برق چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

جنس بدنه و درب جعبه ‌تقسیم برق.

ابعاد جعبه ‌تقسیم برق.

درجه حفاظت و ایمنی ‌تقسیم برق.

روش نصب ‌تقسیم برق.

نحوه قرارگیری و سازمان دهی سیم‌ها در داخل جعبه اتصال.

مطالعه مقاله آشنایی با اتصالات لوله های برق و انواع آنها از سایت نوین لوله

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نظرات

2 نظرات

  • محتوای خوب و مفیدی بود. فقط اینکه با توجه به توضیحات ارائه شده کدوم یک از جعبه تقسیم ها با توجه به جنسشون (گالوانیزه، پلی کربنات و پلاستیکی) فروش بیشتری در بازار دارن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *