لوله برق
دسته بندی :

از جمله ابتدایی ترین کار در راه اندازی تاسیسات برقی ساختمان، لوله کشی برق و سیم کشی ساختمان است. همچنین مهم ترین و حساس ترین مراحل لازم برای تکمیل آن ها می باشد و این کار قبل از فروش و تحویل ساختمان به خریداران حتما باید مطابق با اصول و استانداردهای تعیین شده در این زمینه صورت پذیرد.لوله کشی برق ( لوله برق ) ، مسیر حرکت سیم ها را ایمن می کند تا سیم ها با مصالح ساختمان در ارتباط نبوده و پوسیده نشوند. و لازم است که نصب لوله ها اصولی باشد تا ایمنی بالا رفته و زیبایی کار حفظ گردد.از جمله اصطلاحات و روش های مرسوم در این خصوص، سیم کشی به روش روکار یا توکار است که هر یک با ویژگی ها و ملاحظات خاص خود در شرایط لازم مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله ی تخصصی قصد داریم تا به صورت مختصر و مفید در مورد این دو روش لوله کشی برق اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم؛ با ما همراه باشید…

خرید لوله برق

لوله کشی برق توکار بهتر است یا روکار؟

برای دانستن اینکه سیم کشی توکار بهتر است یا روکار بهتر است ابتدا نسبت به این دو روش آگاهی پیدا کرد که هریک از این دو نوع سیم ‌کشی چیستند؟ و چه ویژگی ‌هایی دارند؟ تا با توجه به نوع پروژه مناسب ترین سیستم را برای برق کاری یک ساختمان بتوان انتخاب کرد، به گونه ای که در پایان و در زمان اتمام کلیه ی عملیات ساختمانی فاکتورهایی نظیر تامین زیبایی،افزایش کیفیت کار، ایجاد امنیت و حفاظت از سیم ها و تجهیزات و … مورد توجه قرار گرفته باشد.

آشنایی با نحوه ی برق کاری ساختمان به روش روکار

همانطور که از نام آن پیداست؛ در سیم کشی روکار سیم‌ های مورد نیاز برای رساندن جریان برق به کلیدها، پریزها و دیگرقسمت‌ هایی که به برق نیاز دارند، به جای عبور دادن از داخل دیوار، از روی آن عبور داده می ‌شوند و به همین دلیل قابل مشاهده هستند. در این روش برای حفاظت از سیم ‌ها و نیز جهت حفظ زیبایی ظاهری ساختمان، از داکت کشی و ترانکینگ استفاده می ‌شود. مزیت استفاده از داکت کشی و ترانکینگ این است، احتمال خطر برق گرفتگی در نتیجه ‌ی برخورد نا آگاهانه با سیم ‌های برق بدون پوشش را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌ دهد.

قیمت لوله برق

از مزایای لوله کشی روکار میتوان به این موارد اشاره نمود که بیشتر در دسترس هستند، و در هنگام بروز مشکلات، اتصالی ها و … پروسه ی تعمیر و تعویض راحت انجام می شود و به دلیل اینکه قابل رویت می باشد از امنیت بیشتری نیز برخورداراست.در این سیستم تمامی اتصالات از نوع پیچی می باشند و از طریق ابزارهای کمکی نظیر انواع پیچ و مهره، زانویی و سه راهی،بوشن و … به یکدیگر وصل می شوند. دقت داشته باشید که در لوله کشی روکار فاصله ی هر لوله با دیوار یا سقف حداقل باید شش میلی متر باشد. همچنین با توجه به جنس سطح زمینه باید از نوع پیچ مناسب استفاده نمود، به این ترتیب برای سطوح فلزیاز پیچ فولادی و برای سطوح چوبی از پیچ مخصوص چوب استفاده می گردد.

آشنایی با نحوه ی برق کاری ساختمان به روش توکار

در سیم کشی توکار نیز همان ‌طور که از نام آن پیداست، سیم ‌هایی که برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می ‌گیرند، اززیر دیوارها عبور کرده و قابل مشاهده نیستند. در روش سیم کشی توکار در برخی از قسمت‌ های ساختمان از داکت کشی (داکت ‌ها لوله ‌هایی پلاستیکی هستند که برای محافظت بیشتر از کابل ‌های برق آن‌ ها را داخل این لوله ‌ها قرار می ‌دهند) استفاده میشود.هدف استفاده از سیم کشی توکار، بیشتر حفاظت از سیم ‌کشی مخصوصاً در مناطقی است که در آن ‌ها سیم ‌های برق در معرض حرارت، شوک، رطوبت و … قرار دارند. همچنین این نوع سیم کشی در زیبایی ظاهری ساختمان نیز تأثیر زیادی دارد.سیم ‌کشی توکار با سه متد مختلف قابل اجرا است که به شرح زیر میباشد

پخش لوله برق

الف- سیم کشی توکار با جعبه فیوز

در این روش زمانی که سیم کشی به طور کامل انجام گرفت، تمامی سیم ها به داخل جعبه فیوز جا داده میشوند. هر کدام ازفیوزهای برق بخشی از ساختمان را کنترل خواهد کرد. در نتیجه شما به راحتی می توانید برق هر بخش از ساختمان را قطع ویا وصل کنید بدون اینکه خللی در جریان برق بقیه ساختمان پیش بیاید. این روش از هزینه ی کار بالایی برخوردار بوده و هم سیم کشی بیشتری نیاز دارند.

ب- سیم کشی توکار با قوطی کلید و پریز

اگر قرار است از این روش برای سیم کشی ساختمان استفاده کنید باید کلید و پریز در قوطی جادار قرار داده شوند تا فضای کافی برای تقسیم سیم ها وجود داشته باشد. عمق قوطی باید زیاد باشد تا سیم ها داخل آن بدون فشردگی، قرار گیرند.

ج- سیم کشی توکار با جعبه تقسیم

در قدیم بیشتر از این روش سیم کشی ساختمان استفاد میشد که در قسمت بالای دیوار خانه یک جعبه تقسیم تعبیه شده و سیم ها ازداخل این جعبه به سایر قسمت ها انشعاب داده میشد. این روش امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

لوله کشی برق

نتیجه اینکه:

باید بدانید که در قسمت‌ های مختلف یک ساختمان به فراخور شرایط آن قسمت، از سیم کشی روکار یا توکار استفاده میشود وچنین نیست که لزوماً سیم ‌کشی یک ساختمان در همه‌ ی قسمت‌ ها توکار و یا روکار باشد.همچنین با در نظر گرفتن معایب و مزایای هر کدام از این روش‌ ها، محافظت از سیم ‌ها، دسترسی آسان به آن ‌ها پس از پایان سیم کشی و حفظ زیبایی ظاهری که مهم ‌ترین آن‌ ها هستند و ضمن توجه به شرایط کلی ساختمان، یکی از این دو روش باید انتخاب شود و نسبت به چگونگی اجرای آن دستورالعمل‌ های لازم در اختیار کارگران و دیگر عوامل اجرایی ساخت ساختمان قرار گیرد.

مطالعه مقاله معرفی بهترین ولوله های برق از سایت نوین لوله

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید وقابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *