پخش اتصالات لوله برق
دسته بندی :

 

یکی از تجهیزاتی که در ساختمان سازی امروزی مورد استفاده قرار می گیرد انواع لوله و اتصالات برقی است که از المان های مهم محسوب می گردند و در دسته تجهیزات ساختمانی قرار می گیرند. بنابراین به کار بردن آنها در هر پروژه ای امری واجب و در عین حال نیازمند دانش است.

ممکن است شما نیز با شنیدن نام لوله و اتصالات ابتدا به یاد لوله های آب بیفتید ولی در ادامه قرار است با انواع لوله و اتصالات برقی آشنا شوید به طور کلی بد نیست بدانید لوله و اتصالات برق در یک ساختمان در واقع مسیرهایی را برای عبور سیم و کابل ایجاد می کنند و می توانند کار محافظت از کابل های برق را بر عهده گیرند.

لوله های برق در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و به طور کلی هرجایی که سیم برق و هادی الکتریکی استفاده شده است به کار می روند و هم سبب نظم دادن به سیم و کابل های ساختمان می شوند و هم از افراد در برابر تماس های ناخواسته محافظت می نمایند. نمونه های مختلفی را می توان از لوله های برق نام برد. از جمله لوله های فولادی، لوله های پی وی سی، لوله ها خرطومی فلزی، لوله های خرطومی پلاستیکی و… که از این دست لوله های برق به شمار می روند.

اتصالات لوله برق

اما مهمترین لوله هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، لوله های پی وی سی، و لوله های فولادی میباشند. زیرا این لوله ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده، و به همین دلیل نیز در صنعت بیشتر به کار می رود. حال بهتر است بدانیم از چه نوع اتصالات لوله های برق برای این لوله های پرکاربرد باید استفاده شود.

انواع اتصالات لوله های برق را بشناسید

زانو ها:

ممکن است نیاز به استفاده از لوله برق خم سر شده داشته باشید. اما خم کردن لوله ها با استفاده از لوله خم کن ها، در بیشتر مواقع ممکن نیست. از این رو به جای صرف زمان بسیار زیاد و خم کردن موفقیت آمیز یا ناموفق لوله ها، می توانید از زانو استفاده کنید.

این زانوها آماده بوده، و سرعت کار شما را نیز افزایش می دهند. برای این که بتوانید دو لوله نود درجه را به هم متصل کنید، کافیست از زانو یا دو راهی به عنوان یکی از نمونه های اتصالات لوله های برق استفاده نمایید.

اتصالات زانویی

بوشن:

بوشن عبارت است قطعه ای استوانه ای شکل که به منظور اتصال دو لوله کاربرد دارد. بوشن در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید و عرضه می گردد. همچنین بوشن به شکل پیچی یا دنده ای و جوشی در بازار موجود می باشد. بیشترین کاربرد اتصالات لوله های برق بوشن، برای اتصال لوله ها به تابلو های فیوز، جعبه های تقسیم چهارگوش، قوطی های کلید، و … می باشد. البته جعبه های تقسیم چهار گوش برای این مورد اتصالات استفاده می شود، که بدون رزوه باشند.

باید حتما برای این جعبه ها، از نمونه های خاص بوشن ها، از جنس برنج استفاده کنید. از این اتصالات لوله های برق زمانی استفاده می شود، که دو لوله هم قطر باید به یکدیگر متصل شوند. حتما شما هم با لوله هایی مواجه شده اید، که از طول کوتاهی برخوردار هستند. برای این که بخواهید لوله دیگری را به این لوله متصل نمایید، باید از بوشن استفاده کنید.

اتصالات لوله برق - بوشن

تبدیل:

زمانی که شما بخواهید از یک جعبه تقسیم سه یا چهار راه استفاده نمایید، این جعبه های تقسیم دارای سوراخ های یک اندازه ای هستند، که باید از طریق لوله های کم قطر، انشعاب بگیرند. به همین دلیل نیاز به تبدیل دارند.

جعبه های تقسیم گرد

یکی از نمونه های جعبه های تقسیم، جعبه های تقسیم گرد هستند. این جعبه ها از یک تا چهار راه، ساخته شده اند، و دارای جنس و اندازه های متنوعی می باشند. استفاده از آنها برای ارتباط لوله ها با یکدیگر و گرفتن انشعاب از سیم های داخل جعبه می باشد.

اتصالات درب دار

استفاده از این تجهیز زمانی صورت می گیرد که مسیر کاری طولانی بوده، و در طی مسیر بیش از دو خم استفاده شده است. همچنین در موارد دیگر که از دوراهی، انشعاب لوله، سه راهی، زانویی درب دار و … استفاده شود، نیاز به این نوع اتصالات خواهیم داشت. این نکته را به خاطر داشته باشید که این محفظه ها، دارای حجم کمی هستند.

به همین دلیل انشعاب گرفتن از سیم ها مجاز نمی باشد. به همین دلیل بیشتر از این اتصالات لوله های برق برای هدایت بهتر فنر ها، و سهولت کار سیم کشی استفاده می شود.

اتصالات لوله PVC

جعبه تقسیم های سه راهی و چهارگوش

از این جعبه ها در مسیر هایی استفاده می شود، که دارای لوله های مختلفی هستند. البته سوراخ های این جعبه ها، دارای رزوه نمی باشد. پس باید برای اتصال لوله درون این جعبه ها، از بوشن های برنجی استفاده شود. در اصل جعبه های تقسیم، به عنوان محلی برای گرفتن انشعاب های متعدد از سیم اصلی بوده و جهت تغذیه محل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سه راهی ها نیز از دیگر اتصالات لوله های برق به شمار می روند، که شباهت فوق‌العاده ای به جعبه های تقسیم دارند. از این سیستم ها نیز به منظور گرفتن انشعاب، از یک مسیر استفاده می شود. بر روی سه راهی ها یک در پوش قرار می گیرد، و اتصالات سیم ها از داخل آن همچون جعبه های تقسیم صورت می گیرد.

خرید جعبه تقسیم 4 راه

درپوش ها:

از درپوش ها بیشتر برای مسدود نمودن یک یا چند مورد از سوراخ های جعبه تقسیم های گرد، استفاده می شود.

اتصالات  PVC

در این نوع اتصالات باید از چسب های مخصوص P.V.C استفاده کرد تا اتصالات کاملاً محکم شود و آب به داخل لوله ها نفوذ نکند. لوله P.V.C نیز دارای اتصالات مخصوص به خود هستند که شامل بوشن، زانوی معمولی، دو راهی، سه راهی و زانویی در دار، جعبه تقسیم گرد و چهار گوش و قوطی کلید است.

لوله اتصالات برق نوین لوله

مطالعه مقاله لوله ی برق خم سرد پی وی سی چیست؟ از سایت نوین لوله

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود.همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نظرات

5 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *