انواع اتصالات لوله کشی برق و آب و کاربرد آنها
دسته بندی :

هر ساخت و سازی از بخش های مهم تشکیل شده است که یکی از آنها اتصالات لوله کشی است. مهمترین مزیت کاربری از این اتصالات این است که به راحتی میتوان هر قسمت از لوله را که نیاز به تعمیر دارد، جدا کرده و از هزینه بیشتر برای تعمیرات لوله ها جلوگیری نمود. اینکار باعث دسترسی راحت و سریع برای کار تعویض و تعمیر میشود. نتیجه آن، زیاد شدن طول عمر سیستم لوله کشی است. در ادامه تیم نوین لوله می خواهد شما همراهان گرامی را با این تجهیزات مهم و کاربرد آشنا کند. پس با ما همراه باشید…

آیا با انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها آشنا هستید؟

شاید در زمان گذشته، انتقال آب، برق و گاز به قسمت های مختلف ساختمان چالش و دغدغه به همراه داشته است. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این مشکل به راحتی رفع شده است و انواع مختلفی از لوله و اتصالات ساختمانی تولید و در دسترس کاربران قرار گرفته است. هستند. حال آشنایی کامل با لوله و اتصالات باعث می شود تا سرعت انجام کار بالا برود. لذا در ادامه مطلب به بررسی انواع اتصالات لوله در لوله کشی های ساختمان و کاربردشان میپردازیم.

مشاهده دیگر صفحات نوین لوله: اتصالات لوله برق pvc

آیا با انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها آشنا هستید؟
انواع اتصالات لوله کشی
  • اتصالات مغزی

مغزی ها لوله های کوچکی هستند که دو طرف آنها رزوه شده و کاربری اتصالات مغزی زمانی است که بخواهیم دو لوله یا دو قطعه را هنگام لوله کشی به هم متصل کنیم. از دیگر کاربرد این اتصالات، کم و زیاد کردن قطر لوله ها است. به طوریکه یک طرف این نوع از مغزی ها دارای قطر بیشتری نسبت به طرف دیگر است؛ بنابراین میتوان دو لوله با قطرهای مختلف را به هم وصل کرد.

  • مهره ی ماسوره

مهره ی ماسوره چون کاربرد زیادی دارد، احتمالا آن را دیده باشید. طراحی آن به صورت سه تکه ای انجام شده که تکه ها شامل نری و مادگی و قسمت ارتباط دهنده است. با توجه به نوع کاربرد دارای رزوه های مختلفی هستند. از جمله کاربری های مهم مهره ی ماسوره عبارتند از:

کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان.

برای متصل کردن دستگاه های مختلف مثل آب گرمکن، پکیج دیواری و … .

استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده.

  • درپوش لوله

از ساده ترین نوع اتصالات ساختمانی هستند که برای انسداد لوله ها کاربرد دارند. یعنی اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم، درپوش های چهار گوشه بهترین گزینه است. برای مسدود کردن لوله هایی با قطر زیاد نیز درپوش های شش گوشه پیشنهاد می شود.

مشاهده دیگر صفحات نوین لوله: قیمت لوله برق pvc

  • بوشن ها

بوشن نوعی از اتصالات است که داخل آن به صورت کامل رزوه شده و میتوان از آنها برای متصل کردن لوله هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها رزوه شده است(یعنی داخل آن شیارهایی ایجاد شده). بوشن ها از نظر کاربری به ۳ دسته تقسیم میشود و شامل: بوشن معمولی (کاربری آنها زمانی است که بخواهیم دو لوله با قطر یکسان را به هم متصل کنیم). بوشن تبدیل (برای اتصال دو لوله با سایزهای مختلف کاربرد دارد). بوشن روپیچ توپیچ (این نوع از بوشن ها دارای طراحی خاصی هستند. یک طرف آن رزوه ی داخلی و طرف دیگر آن رزوه ی خارجی دارد. بنابراین می توان به وسیله ی آن ها مقدار کمی به طول لوله ی اصلی اضافه کرد).

  • اتصالات سه راهی

نوع پرکاربرد اتصالات لوله کشی در ساختمان ها، اتصالات سه راهی است چرا که در تمامی سیستم های لوله کشی به کار می روند. به طوریکه میتوان با استفاده از این تجهیز انشعاب های فرعی در مسیر لوله کشی اصلی ایجاد کرد. همچنین میتوان آب و فاضلاب را به بخش های مختلف ساختمان انتقال داد. امروزه به واسطه رواج بالای لوله های PVC در لوله کشی ساختمان ها میتوان برای اتصالات بخش های مختلف از لوله خم گرم استفاده کرد که نیازی به رزوه ندارند. این نوع اتصالات در سه نوع متفاوت در بازار موجود است که عبارتند از:

  1. سه راهی تبدیل (چنانچه لازم باشد از لوله های با قطر یکسان انشعاب گرفته شود از این نوع استفاده میشود).
  2. سه راهی قائم یا معادل (چنانچه لوله ها دارای زاویه ۹۰ درجه باشند و لازم باشد از آنها انشعاب گرفته شود از این اتصال استفاده میشود).
  3. سه راهی ۴۵ درجه (برای گرفتن انشعاب از لوله ها در زاویه ۴۵ درجه می توان از سه راهی ۴۵ درجه استفاده کرد).
  • اتصالات چهار راهی

اتصالات چهار راهی نیز همانند اتصالات سه راهی کاربردهای متعددی در انشعاب گیری از لوله ها دارند. تنها تفاوت آنها، در بیشتر بودن تعداد انشعاب ها است. از این تجهیز نیز میتوان استفاده های متعددی در خصوص لوله کشی آب داشت.

اتصالات لوله و انواع آن در این مطلب
اتصالات لوله و انواع آن
  • انواع فلنچ و واشر

فلنج نوعی صفحه ی چدنی است که از آن برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص استفاده میکنند. واشرها نیز برای آب بندی کردن فلنچ به کار میروند. نصب فلنچ ها باید با دقت بسیار زیادی انجام گیرد زیرا اگر پیچ ها به صورت مناسب بسته نشده باشند، ممکن است به لوله کشی آسیب وارد کنند.

  • اتصالات لوله زانویی و انواع آن

اکثرا هنگام لوله کشی ها لازم است تا مسیر لوله ها تغییر پیدا کند و برای این کار از اتصالات زانویی استفاده میشود. این اتصالات داری رزوه هستند. در حالی که برای اتصال لوله PVC میتوان از اتو حرارتی مخصوص لوله های پی وی سی استفاده کرد و مسیر لوله ها را با استفاده از زانو تغییر داد. زانوها هم در مدل های مختلف از جمله زانوهای تبدیل (برای اتصال لوله هایی با قطر مختلف)، زانوی ۹۰ درجه (برای تغییر جهت لوله ها) و زانوی ۴۵ درجه (برای انحراف دادن مسیر لوله ها) در بازار موجوند.

مطالعه مقاله آشنایی با اتصالات لوله های برق  از سایت نوین لوله

سخن آخر

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مردم به راحتی میتوانند کارهای لوله کشی ساختمان را انجام داده و لوله ها را توسط اتصالات لوله کشی به هر نقطه از ساختمان انتقال دهند. در ادامه پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که حتما از بهترین و با کیفیت ترین نوع اتصالات لوله کشی استفاده کنید. چرا که مطمئن خواهید شد که اگر مشکلی در سیستم کلی لوله کشی و آب رسانی ساختمان رخ دهد، نیازی نیست هزینه زیادی برای تعمیر آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *