معرفی انواع جعبه تقسیم برق
دسته بندی :

از کارهای مهمی که هنگام برق کشی ساختمان باید انجام شود، جمع و مرتب کردن سیم های برق است. یعنی ایجاد محلی برای انشعاب های الکتریکی، که جعبه تقسیم بهترین مورد برای این امر است. با استفاده از این تجهیز برقی میتوان اتصالات و انشعاب های برق را مخفی نمود که امروزه آن را در مدل های مختلف میتوان در بازار و با نام هایی چون جانکشن باکس و یا جعبه ترمینال پیدا کرد. در ادامه قرار است به بررسی انواع جعبه تقسیم برق به همراه کارایی شان بپردازیم. پس با ما همراه باشید…

جعبه تقسیم ها از نظر اندازه و شکل

این نوع تجهیز برقی در شکل و اندازه های متفاوت تولید میشود و انتخاب شما بستگی به نوع کاربردتان از آن دارد که انواع جعبه تقسیم ها از نظر شکل و اندازه عبارتند از: جعبه تقسیم مربعی، مستطیلی، دایره ای و هشت ضلعی است. این نکته را هم به خاطر بسپارید، جعبه تقسیمی را خریداری نمایید که نه زیاد کوچک و نه زیاد بزرگ، همچنین طرح آن متناسب با سیستمی باشد که قرار است در محفظه قرار گیرد.

مشاهده محصولات نوین لوله : جعبه تقسیم فلزی 

انواع جعبه ترمینال از نظر جنس مواد به کار رفته در آنها
انواع جعبه ترمینال

انواع جعبه ترمینال از نظر جنس مواد به کار رفته در آنها

مهمترین نقش را در تولید این جعبه ها، متریال به کار رفته در آنها ایفا میکنند چرا که مشخص کننده دوام و پایداری آنها است. به همین منظور جعبه تقسیم ها را در دو نوع فلزی و یا پلاستیکی تولید میکنند که در زیر به شرح آنها میپردازیم.

۱- جانکشن باکس های فلزی

این نوع جعبه ها از مزیت هایی مثل مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش و یا شعله برخوردارند. همچنین در دماهای بالا و یا پایین میتوانند استحکام خود را حفظ نمایند. این نوع جعبه ار با نام جعبه الکتریکی فلزی نیز میشناسند. از معایب آنها میتوان به مواردی مثل گران و سنگین بودن، رسانا بودن و خوردگی و زنگ زدگی آنها اشاره نمود. به هر حال این نوع جعبه ها خود به سه مدل جعبه تقسیم استیل، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ تقسیم میشود.

جعبه تقسیم استیل

این جعبه ها نسبت به انواع دیگر از قیمت پایینی برخوردار بوده و در مقایسه با جعبه تقسیم های آلومینیومی و فولادی، سنگین تر هستند. در برابر خوردگی، مقاومت بسیار کمتری دارند و در نتیجه باید از آنها در محیط هایی استفاده شود که به دور از رطوبت بوده مثل فضای داخل خانه و … .

مشاهده صفحات نوین لوله : novinlooleh.com

جعبه تقسیم استیل و آلومینیومی
جعبه تقسیم استیل

جعبه تقسیم آلومینیومی

این تجهیز دارای وزن کمتری بوده و در برابر خوردگی مقاومت بیشتری نسبت به جعبه های استیل از خود نشان میدهند. اما با وجود این باید گفت که به اندازه کافی با دوام نبوده و امکان خوردگی در محیط های مختلف برای آنها وجود دارد.

جعبه تقسیم فولاد ضد زنگ

این جعبه ها دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایر عوامل آسیب زا بوده و از لحاظ ساختاری قوی تر از آلومینیوم و فولاد نرم هستند. تنها ایراد آنها وزن بالا و گران بودنشان است.

۲- جانکشن باکس های پلاستیکی  (PVC)

جعبه تقسیم های پلاستیکی با نام جعبه‌ ی الکتریکی PVC نیز شناخته میشوند و در انواع مختلفی به بازار عرضه میشوند که به شرح زیر است.

جعبه تقسیم پلاستیکی PVC

این جعبه ها از جنس پلی وینیل کلراید بوده و به دلیل مزایای مهمی نظیر وزن بسیار کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی، قیمت مناسب و نارسانا بودن (این قابلیت از بروز اتصالات مختلف جلوگیری کرده و دیگر نیازی نیست تا برای نصب این جعبه تقسیم ها اتصال به زمین نیز در نظر گرفته شود) از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردارند. از معایب آنها نیز میتوان به اینکه شاید در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم باشند اما نسبت به فلز از مقاومت کمتری برخوردارند. در برابر حرارت بالا نیز مقاومت کمتری داشته و به سرعت تغییر شکل میدهند. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش پایداری کمتری دارند و در دماهای پایین شکننده اند.

مشاهده صفحات نوین لوله : لوله pvc رایکا پلاست تهران

جعبه تقسیم پلاستیکی PVC
جعبه تقسیم پلاستیکی PVC

جعبه تقسیم  ABS

ABS یک نوع پلاستیک سخت و محکم بوده که در قیمت های پایین به بازار عرضه میشود. از ویژگی های آن میتوان به مقاومت بیشتر آن در دماهای پایین نسبت به PVC و استقامت و دوام بالاتر در مقابله با حرارت، نارسانایی و عدم نیاز به اتصال به زمین اشاره نمود.

جعبه تقسیم فایبرگلاس

فایبرگلاس؛ به عنوان نوعی پلاستیک تقویت شده با شیشه یا با فیبر در نظر گرفته میشود و در طیف وسیعی از دما، قوی و پایدار هستند. از آنجایی که غیر رسانا هستند پس نیازی به اتصال به زمین ندارند. از مشخصه های آنها این است که قیمت پایین تری نسبت به فلزات دارند و از وزن کمتر و مقاومت پایین تری در برابر حرارت و آتش برخوردارند. فایبرگلاس در برابر اکساینده ها و مواد کاهنده، محلول های اسیدی، اسیدهای معدنی، نمک و آب دریا، روغن ها و … مقاومت بالایی را از خود نشان میدهد و به همین دلیل زمانی که نیاز به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی احساس شود، بهترین گزینه استفاده از فایبرگلاس است.

مطالعه مقاله از کجا لوله برق بخریم ؟ از سایت نوین لوله

نتیجه گیری

مطمئناً اکثر افراد با جعبه تقسیم ها آشنایی دارند و اینکه در تمام خانه ها از این تجهیز برقی به کار برده میشود و از مهمترین کاربردهای جعبه تقسیم ها میتوان مواردی نظیر امکان نصب کلید و پریزها، نصب بورد الکتریکی، نصب انواع قطعات الکتریکی و نصب انواع ترمینال را نام برد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای نصب این نوع تجهیزات برقی از متخصصین این کار کمک گرفته و تمامی نکات ایمنی در کار و اصول نصب آنها را حتما رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *